Een bedrijf neerzetten, kun je vergelijken met een huis bouwen
20 August

Een bedrijf neerzetten, kun je vergelijken met een huis bouwen

Een bedrijf neerzetten, kun je vergelijken met een huis bouwen

Wees verzekerd: Wie een huis wil bouwen, krijgt te maken met heel wat aan verplichtingen, adviezen, zaken als mensen inhuren en goed overwegen wat wel en wat niet haalbaar of zinvol is. Om verzekerd te zijn dat het goed afloopt, is het zinvol om een professional in te huren.

 

Een huis bouwen en de verzekeringen

Om een huis te kunnen bouwen, heb je een kavel nodig, een hypotheek, een architect, een aannemer, verzekeringen, vergunningen en nog heel wat meer. Zelfs als je zoveel mogelijk zelf wilt doen, heb je hulp nodig. Van vrienden, familie, bekenden en van allerlei vaklui die taken voor hun rekening nemen die je niet zelf kunt invullen. Denk aan het aanleggen van gasleidingen en dito aansluitingen. Dat moet allemaal ‘afgenomen’ worden ofwel je hebt een certificaat van goedkeuring van een erkend vakman nodig. Je moet ook nog eens verzekerd zijn voor een slechte afloop.

 

Een bedrijf neerzetten

Dit alles geldt ook wanneer je een bedrijf wilt beginnen. Je hebt een plan nodig, een businessplan, waarmee je met de bank kunt gaan praten om een lening te krijgen. Je hebt marktonderzoek nodig om te weten of er wel een reële markt voor jouw product is. Je hebt verzekeringen nodig voor je succes. Je hebt een bedrijfsruimte nodig. Mogelijk ook nog een extra opslagruimte. Zonder geld kom je nergens, want je zult moeten investeren. Je moet een administratie starten en dat is meer dan alleen een boekhoud dagboek. Allerlei registraties zijn wettelijk verplicht. Je moet ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel en via hen een BTW-nummer aanvragen.

 

Vakmensen en backup

Vervolgens komen familie, vrienden en bekenden om de hoek kijken. Op wie kun je waarvoor een beroep doen? Hoe vaak en vooral hoelang? Wie kan je helpen bij de administratie? Op dit moment komen de buitenstaanders in zicht. Dit is een gebied waar je kennis moet hebben. Al is het maar om te voorkomen dat er onnodige kosten gemaakt worden. Een boekhouder zoals Brockbernd is echt geen luxe, maar voor een onderneming een waardevolle investering.

 

 

Accountantskantoor is een verzekering voor een goede administratie

De administratie uitbesteden, is net als een erkend gasfitter inhuren, het voorkomen van problemen. Tevens is het die ondersteuning die er voor zorgt dat je geen tijd in allerlei regelingen hoeft te stoppen, want dat word je uit handen genomen. Je hebt een vraagbaak waar je altijd terecht kunt, mocht iets niet duidelijk zijn of om advies te vragen bij een investering. Een goed gevoerde administratie kun je vergelijken met een optimale isolatie. Beide voorkomen dat er onnodig geld wordt uitgegeven. Dat begint met het op tijd regelen van de belastingzaken. Het biedt zicht op extra aftrekposten en helpt om boetes te voorkomen. Het is toekomstgericht, aangezien het een goede fundering legt waarop de onderneming gebouwd kan worden. Zoals je veel plezier zult hebben van een nieuw huis dat onder optimale omstandigheden gebouwd is, zo heb je eveneens veel plezier van een grondig opgebouwde – en door een accountancy goed onderhouden administratie.